Ligt de oplossing op de kaart?

 

Wat is het doel van deze activiteit?
Een beter begrip ontwikkelen van de complexe ruimtelijke situatie in Israël en Palestina.

 

Waarom een verrijking van jouw lessen?
Digitale kaarten verrijken aardrijkskundelessen door dynamische, interactieve visualisaties van Israël en Palestina te bieden. Ze verhelderen complexe geografische, historische en politieke aspecten, stimuleren kritisch denken en bieden leerlingen een realistisch beeld van de regio, wat leidt tot diepgaandere discussies en beter begrip van wereldproblematiek.

 

Benodigdheden
Laptop, Internet
(verder niets, want EduGIS is voor iedereen altijd openbaar en kosteloos toegankelijk!)

 

Instructie

  1. Open de atlas op volledig scherm of gebruik de ingebedde versie hieronder.
  2. We starten met een satellietbeeld als achtergrond om duidelijk te maken dat wij mensen degene zijn die grenzen trekken. Verander na dit besef de achtergrond naar topografisch.
  3. Bestudeer de situatie in 1916 na het Sykes-Picotverdrag. Lees de informatie bij deze kaart in de legenda bij “Meer informatie”.
  4. Speel met de doorzichtigheid van deze laag en kijk welke landgrenzen tot op heden nog steeds bestaan.
  5. Open de laag ‘Palestina’. Velen zullen deze vereenvoudigde situatie kennen zonder de complexiteit te bevatten.
  6. Zet ‘Palestina’ weer uit. Bekijk nu de Oslo-akkoorden. Lees de legenda en de bijhorende informatie.
  7. Zet de laag Israëlische nederzettingen aan en bestudeer de verspreiding.
  8. Maak in de legenda “Gebied C” doorzichtig door op het rode vlakje te klikken. Deze kaart geeft een ander beeld van Palestijns gebied dan die in stap 5.
  9. Zie jij in deze mix van voorzieningen, dorpen, grenzen, barrières, vijandigheid maar ook veel vreedzame gebieden een oplossing? Durf jij een kaart te maken met daarop een mogelijke (creatieve) oplossing voor de situatie in dit gebied? Gebruik te tekenfunctie voor jouw plan.