|
||||||||||||
Heb je wel eens een zandkasteel gebouwd dat later werd weggespoeld door de golven? Heb je wel eens je handdoek op een droog plekje weggelegd en later gemerkt dat die nat geworden was? Heb je gezien dat de schelpen op het strand soms heel ver van het water afliggen? Heb je gezien dat het zand nat is, ook daar waar de golven niet meer komen? Zomaar wat vragen uit een les voor groep 3 en 4 van de basisschool, die waarschijnlijk ook jou wel bekend zijn. En als je een zwemmer bent ken je deze ook wel: 10. b. Wat is de snelheid van de stroming daar in knopen? Hoeveel is dat in meters per seconde? c. Hoeveel uur na hoogwater (hw) draait de richting van de stroming om? d. Waar voor de Nederlandse kust botsen de stromingen op elkaar (hw)?
11. Bekijk de animatie hieronder. De eerste 5 dia's zijn een goede samvatting van bladzijde 3 van deze module (ontstaan van getij). Vanaf dia 6 volgt de toepassing voor de scheepvaart. a. Wat is kielspeling? b. Waarom heeft een schip kielspeling nodig ? c. Waarom neemt de kielspeling af richting Antwerpen? d. Wat is een tijpoort? e. Tussen welke twee plaatsen ligt de hoogste drempel? Meet de afstand tussen die plaatsen in de EduGIS kaart. Hoeveel kilometer is dat? f. Als een schip richting Antwerpen vaart, moet de stuurman dan tussen die plaatsen de bakboordoever aanhouden of de stuurboordoever? Waarom? TENSLOTTE Over getij is nog veel meer te vertellen. Wil je meer weten over bijv.:
|