Belangrijkste
uitgangspunten Nota Ruimte
|
|
DEN HAAG - Het kabinet presenteerde dinsdag
de Nota Ruimte, waarin de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland
wordt aangegeven. Dit zijn de belangrijkste uitgangspunten.
* De bemoeienissen van de rijks overheid met de ruimtelijke ontwikkeling richten
zich vooral op de Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur. Deze bestaat, onder
meer, uit zes nationale stedelijke netwerken, dertien economische kerngebieden,
twee mainports (Schiphol en de Haven van Rotterdam) en vijf zogenoemde greenports,
gebieden waar de (glas)tuinbouw en/of de bollen-, bomen- en bloementeelt
de komende twintig jaar groeimogelijkheden houden.
* De gemeenten die tot een van de zes nationale stedelijke netwerken
horen, vormen geen nieuwe bestuurslaag, maar worden wel geacht
de ontwikkeling van hun regio gezamenlijk aan te pakken.
* Naast de al bestaande ecologische hoofdstructuur, de vogelrichtlijn-,
en habitatgebieden wijst het rijk nog eens twintig 'nationale landschappen'
aan. Dit zijn gebieden met landschapskwaliteiten die nationaal
of internationaal zeer bijzonder zijn. Deze nationale landschappen
gaan niet 'op slot' voor nieuwe (stedelijke) ontwikkelingen. Wel
moeten deze zo worden vormgegeven dat de bestaande landschappelijke
kwaliteiten worden behouden of versterkt.
* Provincies en gemeenten moeten ruimte reserveren voor de bouw
van 440 duizend nieuwe woningen tussen 2010 en 2030. Het kabinet
stemt zijn eigen investeringsprogramma's echter af op 360 duizend
woningen.
* Om 'verspreide verstedelijking' zoveel mogelijk te voorkomen,
moeten de provincies er voor zorgen dat zoveel mogelijk nieuwbouw
wordt gepland in een aantal zogenoemde bundelingsgebieden binnen
de stedelijke netwerken.
* Schiphol moet tot 2030 kunnen blijven groeien. Rond de luchthaven
wordt een ruimere geluidscontour getrokken, waarbinnen geen woningen
mogen worden gebouwd.
* Tot 2020 moet door provincies en rijk ruimte worden gevonden
voor 23 duizend hectare nieuwe bedrijventerreinen. Dat is een groei
van meer dan 20 procent. In het noorden van de Hoekse Waard en
bij de Moerdijkse Hoek komen in elk geval bedrijventerreinen voor
Rotterdam.
* Om hogere- en middeninkomens aan de stad te binden, moeten
in de steden meer 'hoogwaardige woonmilieus' worden gerealiseerd.
* Alle gemeenten mogen in beginsel bouwen voor hun eigen 'natuurlijk
bevolkingsaanwas'. Maar in het kader van regionale afspraken kunnen
hieraan ook beperkingen worden gesteld.
* De grote steden en stedelijke netwerken worden geacht om 40
procent van hun nieuwe woningen te bouwen binnen de huidige bebouwde
kom. Een geweldige opgave, want de afgelopen jaren kwam slechts
35 procent (in de Randstad 25) van de nieuwbouw binnen de bebouwde
kom hier terecht.
* Het Groene Hart wordt kleiner.
* Vliegkamp Valkenburg krijgt een woonbestemming.
* Almere krijgt er veertigduizend woningen bij en groeit uit
tot een stad van driehonderdduizend inwoners.
* De provincies Noord-Holland en Zuid-Holland maken een gezamenlijk
plan voor de bouw van twintigduizend woningen in de, buiten het
Groene Hart gelegen, zone Haarlemmermeer-Leiden het aangrenzende
deel van de Bollenstreek incluis.
* Het kabinet reserveert ruimte voor de Zuiderzeelijn, een zuidtak
voor de Betuwelijn en een spoorverbinding tussen Antwerpen en Rotterdam.
In het wegennet geniet voltooiing van de A 4 een hoge prioriteit.
Realisatie van deze projecten wordt niet op korte termijn verwacht.
|