Water in beweging

Belangrijkste uitgangspunten Nota Ruimte

   

Datum:

woensdag 28 april 2004   

Bron:

de Volkskrant

 


DEN HAAG - Het kabinet presenteerde dinsdag de Nota Ruimte, waarin de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland wordt aangegeven. Dit zijn de belangrijkste uitgangspunten.


* De bemoeienissen van de rijks overheid met de ruimtelijke ontwikkeling richten zich vooral op de Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur. Deze bestaat, onder meer, uit zes nationale stedelijke netwerken, dertien economische kerngebieden, twee mainports (Schiphol en de Haven van Rotterdam) en vijf zogenoemde greenports, gebieden waar de (glas)tuinbouw en/of de bollen-, bomen- en bloementeelt de komende twintig jaar groeimogelijkheden houden.

* De gemeenten die tot een van de zes nationale stedelijke netwerken horen, vormen geen nieuwe bestuurslaag, maar worden wel geacht de ontwikkeling van hun regio gezamenlijk aan te pakken.

* Naast de al bestaande ecologische hoofdstructuur, de vogelrichtlijn-, en habitatgebieden wijst het rijk nog eens twintig 'nationale landschappen' aan. Dit zijn gebieden met landschapskwaliteiten die nationaal of internationaal zeer bijzonder zijn. Deze nationale landschappen gaan niet 'op slot' voor nieuwe (stedelijke) ontwikkelingen. Wel moeten deze zo worden vormgegeven dat de bestaande landschappelijke kwaliteiten worden behouden of versterkt.

* Provincies en gemeenten moeten ruimte reserveren voor de bouw van 440 duizend nieuwe woningen tussen 2010 en 2030. Het kabinet stemt zijn eigen investeringsprogramma's echter af op 360 duizend woningen.

* Om 'verspreide verstedelijking' zoveel mogelijk te voorkomen, moeten de provincies er voor zorgen dat zoveel mogelijk nieuwbouw wordt gepland in een aantal zogenoemde bundelingsgebieden binnen de stedelijke netwerken.

* Schiphol moet tot 2030 kunnen blijven groeien. Rond de luchthaven wordt een ruimere geluidscontour getrokken, waarbinnen geen woningen mogen worden gebouwd.

* Tot 2020 moet door provincies en rijk ruimte worden gevonden voor 23 duizend hectare nieuwe bedrijventerreinen. Dat is een groei van meer dan 20 procent. In het noorden van de Hoekse Waard en bij de Moerdijkse Hoek komen in elk geval bedrijventerreinen voor Rotterdam.

* Om hogere- en middeninkomens aan de stad te binden, moeten in de steden meer 'hoogwaardige woonmilieus' worden gerealiseerd.

* Alle gemeenten mogen in beginsel bouwen voor hun eigen 'natuurlijk bevolkingsaanwas'. Maar in het kader van regionale afspraken kunnen hieraan ook beperkingen worden gesteld.

* De grote steden en stedelijke netwerken worden geacht om 40 procent van hun nieuwe woningen te bouwen binnen de huidige bebouwde kom. Een geweldige opgave, want de afgelopen jaren kwam slechts 35 procent (in de Randstad 25) van de nieuwbouw binnen de bebouwde kom hier terecht.

* Het Groene Hart wordt kleiner.

* Vliegkamp Valkenburg krijgt een woonbestemming.

* Almere krijgt er veertigduizend woningen bij en groeit uit tot een stad van driehonderdduizend inwoners.

* De provincies Noord-Holland en Zuid-Holland maken een gezamenlijk plan voor de bouw van twintigduizend woningen in de, buiten het Groene Hart gelegen, zone Haarlemmermeer-Leiden het aangrenzende deel van de Bollenstreek incluis.

* Het kabinet reserveert ruimte voor de Zuiderzeelijn, een zuidtak voor de Betuwelijn en een spoorverbinding tussen Antwerpen en Rotterdam. In het wegennet geniet voltooiing van de A 4 een hoge prioriteit. Realisatie van deze projecten wordt niet op korte termijn verwacht.

terug