


Rivierbeheer (PO)
Rivierbeheer (PO) Inhoud De PO Rivierbeheer gaat over het Ruimte voor de Rivier project. Dit project is opgezet om ervoor te zorgen dat de Nederlandse rivieren in de toekomst meer water kunnen afvoeren zonder dat de dijken hoeven worden verhoogd. In het project worden maatregelen zoals dijkverlegging, retentiepolders, uiterwaardafgraving, aanleg van nevengeulen uitgevoerd om te zorgen dat de hoogwaterstanden niet te veel zullen stijgen. De vraag welke maatregelen het meest geschikt zijn is een complexe vraag. Naast veiligheidsbelangen spelen ook de belangen van de bewoners, belangen van de scheepvaart, natuurbelangen en belangen van de landbouwsector. Leerdoelen In deze lesmodule leren leerlingen hoe het riviersysteem werkt, hoe het Nederlandse rivierengebied is ingericht en hoe het Nederlandse rivierbeleid in elkaar zit. Daarnaast doen ze kennis op over het Ruimte voor de Rivier project. Ze leren uit welke type maatregelen gekozen gaat worden (dijkverlegging, retentiepolders, uiterwaardafgraving, aanleg van nevengeulen etcetera) en wat de effecten van deze maatregelen zijn op de hoogwaterstanden, landbouw, natuur en bevolking. Doelgroep bovenbouw HAVO / VWO. Planning De lesmodule duurt 2 tot 3 lesuren. Het mogelijk om er een korte praktische opdracht aan vast te plakken. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld de opdracht geven een adviesrapportje voor Rijkswaterstaat te schrijven. Benodigde software Deze lesmodule maakt gebruik van twee programma’s, Google Earth en de ‘Blokkendoos’. Google Earth wordt niet alleen gebruik om luchtfoto’s en satellietbeelden te bekijken. Leerlingen moeten ook digitale kaartlagen (KMZ bestanden) inladen. Deze kaartlagen bevatten onder andere alle Ruimte voor de Rivier maatregelen langs de Waal, Rijn/Lek en IJssel. Zo kunnen de leerlingen zelf kijken waar welke maatregelen in overweging zijn. De ‘Blokkendoos’ is een programma dat...
Globalisering: China, Nederland en de rest
Globalisering: China, Nederland en de rest… De wereld verandert. Niet zo lang geleden was het duidelijk: de rijke landen lagen in ‘het westen’ en de arme landen in ‘het zuiden en het oosten’. Nu gaat het in Oost- en Zuidoost Azië door de globalisering veel beter. Globalisering betekent onder andere dat steeds meer landen deel uitmaken van de wereldhandel. Ook Volksrepubliek China (People´s Republic of China, gewoonlijk China genoemd) profiteert hiervan. Dit land is economisch enorm gegroeid. Op veel producten die je koopt, staat Made in China. Ga naar … Lesmateriaal (pdf) ...
Metropool Los Angeles
Metropool Los Angeles Dit materiaal is onderdeel van De Geo, deel 3hv en deel 3vwo. Het is de uitwerking van opdracht 4 uit hoofdstuk 1, §6 Google Earth en Amerika. Ook leerlingen die niet De Geo gebruiken kunnen aan de slag met Metropool Los Angeles. Begin de lesmodule met het laden van het bestand LA.kmz in Google Earth. Je ziet dan in Google Earth hoe je verder kunt. Het lesmateriaal is opgemaakt in een smalle kolom zodat het naast Google Earth te lezen is (verklein het browservenster en plaats het naast Google Earth). Ga naar … LA.kmz Het lesmateriaal...