Google Earth

Google Earth, wie kent het niet? De software biedt de mogelijkheid om luchtfoto’s en satellietbeelden van je omgeving en van verre plaatsen te bekijken. Je kunt van New York naar Singapore vliegen, en daarna een bezoekje brengen aan de Himalaya en de Sahara. Verander de tilt, de hoek waarmee je naar de luchtfoto’s en satellietbeelden kijkt, en er ontstaat een 3D beeld. Je kunt nu reliëf waarnemen, en een rondje om de Vesuvius vliegen of een vlucht maken over de Aletschgletsjer.

Google Earth biedt echter veel meer mogelijkheden dan alleen het bekijken van luchtfoto’s en satellietbeelden (Favier, 2007). Standaard biedt Google Earth een aantal kaartlagen aan in het Lagen Venster (linksonder). Hieronder valt een kaartlaag met locatiegebonden Wikipedia artikelen en een kaartlaag met de locaties van alle vulkanen. Een andere interessante kaartlaag is de kaartlaag met foto’s. Deze laag bevat miljoenen foto’s die door gebruikers zelf zijn ge-upload naar internet. Heb jij ook interessante foto’s die je wilt toevoegen aan Google Earth, ga dan naar www.panoramio.com. Hier kun je ze uploaden en koppelen aan een locatie.

Naast het gebruik van bestaande kaartlagen kun je in Google Earth ook zelf digitale kaartlagen maken. Je kunt punten (‘plaatsmarkeringen’), lijnen (‘paden’) en vlakken (‘polygonen’) tekenen. Vervolgens kun je een folder toevoegen, en die punten, lijnen en vlakken in de folder plaatsen. Tot slot kun je de folder opslaan als KMZ bestand (Figuur 35, Figuur 36). Dit bestandje kun je mailen, of op het netwerk of op de ELO zetten. Dan kunnen leerlingen er ook bij. In KMZ bestanden kun je ook overlays toevoegen. Dit zijn gescande kaarten (als JPEG, BMP of PNG), die   je   in   Google   Earth   kan   inladen   en   over   de   luchtfoto’s   en satellietbeelden heen kan leggen. Als je wilt leren hoe je zelf KMZ bestanden kunt maken, kijk dan op www.google.com/intl/nl/earth/learn. Deze website bevat goede tutorials, die voor zowel docenten als leerlingen goed te volgen zijn.

 

Bron: Geo-informatietechnologie in het voortgezet onderwijs (Tim Favier, 2013), p. 32. Zie bronnen/links.